Het probleem
Het komt regelmatig voor dat een dier een reis met het vliegtuig niet overleeft. Uit gegevens van het United States Department of Transportation blijkt dat het aantal sterfgevallen onder rashonden met een platte snuit onevenredig hoog is. In de periode van 2005 tot 2010 overleden maar liefst 122 honden tijdens een vlucht met Amerikaanse vliegmaatschappijen. Ongeveer de helft van deze dieren bleek tot een ras te behoren dat als gevolg van een korte snuit ernstige ademhalingsproblemen kent. Bovendien kunnen de dieren hun lichaam moeilijk afkoelen omdat ze nauwelijks kunnen hijgen. Daardoor sterven zij door oververhitting. Een gruwelijke dood.
Wat is de oplossing?
Het vervoeren van dieren met een korte snuit (zoals de Cavalier King Charles spaniël, de Engelse, Franse en Amerikaanse buldog, de Boston terriër en de Perzische kat) zou verboden moeten worden. Zij lopen een te groot risico om de vlucht niet te overleven.
Wat doen wij daar aan?
Vliegmaatschappij Cathay Pacific Airlines maakte in 2011 bekend het vervoer van honden en katten met een korte snuit in haar toestellen te verbieden. Het gaat dan onder andere om de Cavalier King Charles spaniël, de Engelse, Franse en Amerikaanse buldog, de Boston terriër en de Perzische kat. Daarmee volgt Cathay Pacific Airlines grote vliegmaatschappijen als American Airlines, Continental Airlines, Delta Airlines, Singapore Airlines en United Airlines. Ook deze maatschappijen hebben strenge beperkingen opgelegd aan het vervoer van rashonden en -katten met een korte snuit, of hebben het vervoer van deze dieren zelfs helemaal verboden.
Brief aan KLM en Transavia
De gezondheidsproblemen die de doorgefokte hondenrassen in de Verenigde Staten kennen, zijn identiek aan die in Nederland en de rest van Europa. Daarom stuurde de Sophia-Vereeniging in augustus 2011 een brief aan KLM en Transavia, met het verzoek om net als de belangrijkste Amerikaanse vliegmaatschappijen het vervoer van rashonden met gezondheidsproblemen aan banden te leggen. Toenmalig staatssecretaris Joop Atsma werd verzocht inzage te geven in de sterftecijfers van rashonden en -katten op Nederlandse vluchten.
Reactie
Ondanks dat het onderwerp veelvuldig ter sprake kwam in diverse kranten, televisie- en radioprogramma’s, gingen Transavia en de staatssecretaris niet in op het verzoek van de Sophia-Vereeniging. KLM liet per brief weten dat men zich bewust is van de gezondheidsrisico’s bij het vervoeren van honden en katten met een korte snuit. Toch is de vliegmaatschappij niet voornemens om een vervoersverbod in te stellen, “omdat KLM per geval, en in overleg met de eigenaar van de hond of kat, bepaalt welke de veiligste manier van vervoer is”.
Verantwoordelijkheid
De Sophia-Vereeniging blijft aandringen op maatregelen en hoopt dat ook de Nederlandse vliegmaatschappijen hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van dierenwelzijn. Een verbod op het vervoeren van honden en katten met een korte snuit in het vliegtuig is hard nodig.